Marktordening spoorvervoer na 2000 : vergelijking van concurrentieregimes in andere sectoren
De rijksoverheid ziet een concurrentieregime voor het spoorvervoer na het jaar 2000 alséén van de instrumenten om de beleidsdoelstellingen op het terrein van leefbaarheid en bereikbaarheid te realiseren. Als bijdrage aan de gedachtenvorming over een concurrentieregime, dat zo goed mogelijk zal voldoen aan de doelstellingen van marktwerking, is onderzocht op welke wijze marktwerking in andere sectoren dan het spoor is geïntroduceerd en wat daarvan de effecten waren. Bestudeerd zijn de sectoren telecommunicatie, elektriciteitsvoorziening, loodswezen, drinkwatervoorziening, thuiszorg, post, luchtvaart. Conclusies, onderscheiden naar een strategisch, tactisch en operationeel niveau, worden getrokken en relevante ontwikkelingen worden toegespitst op het spoor.
- Datum rapport
- 1 januari 1997
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV); Nederlands economisch Instituut (NEI)]; Fons Savelberg; Marten van den Bossche
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
- Annotatie
-
58 p. ill. Met lit. opg. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP), Directie Mobiliteitsmarkt
- Documentnummer
- 74173